Dassault Super Mystere B2 był pierwszą zachodnio europejską konstrukcją, która pokonała barierę dźwięku w locie poziomym. Pierwszy lot francuski myśliwiec odbył 2 marca 1953 roku, stając się wzorcem oraz inspiracją dla innych konstrukcji, na przykład amerykańskiego North American F-100 Super Sabre. Super Mystere swoją służbę w Armee de l’Air zakończyły w 1977 roku.

Konflikt Sueski (Operacja Kadesz – 1956) zweryfikował wymagania dotyczące myśliwca przewagi powietrznej. Więź łącząca Izrael oraz Francję spowodował że naturalną koleją rzeczy, będzie wybór nowej konstrukcji ze stajni Dassault, jako nowego myśliwca.

Nowa maszyna nazwana w Izraelu Sambad (skrót od Super Mystere B2), była odpowiedzią na wprowadzenie w siłach powietrznych krajów arabskich myśliwców MiG-17S. Gdy 4 grudnia 1958 roku pierwsze Sambady wylądowały w bazie 150 Dywizjonu „Skorpionów” w bazie Hasor, stał się pierwszym Izraelskim ponaddźwiękowym myśliwcem posiadającym silnik z dopalaczem. W ciągu miesiąca do Izraela przybyła reszta zamówionych Sambadów, a od Marca 1959 roku rozpoczęły dyżury operacyjne.

Na przełomie roku 1959 oraz 1960 dochodziło do szeregu potyczek między pilotami 105 dywizjonu, a egipskimi MiGami, które najczęściej nie atakowały, i uciekały, nie dając możliwości sprawdzenia która maszyna jest lepszym myśliwcem. 16 sierpnia 1959 egipskie MiGi, próbowały zakłócić ćwiczenia Izraelskich Vautourów, para Sambadów została poderwana w powietrze, i przegoniła agresorów. 4 listopada nastąpiło kolejne spotkanie egipskich MiGów z Sambadami. Tym razem jeden MiG został uszkodzony, natomiast maszyna Davida Ivri, późniejszego dowódcy IAF, wpadła w korkociąg zmuszając go do katapultowania się.

Więcej spotkań z MiGami było w 1960 roku, pomimo wielu trafień, żaden nieprzyjaciel nie spadł na ziemię. Frustrację pilotów rozwiązało dopiero przybycie w 1962 samolotów Mirage wyposażonych w te same 30mm. działka DEFA. Okazało się że zapalniki pocisków ustawione były przeciw radzieckim bombowcom, natomiast kompletnie bezskuteczne przeciw myśliwcom. Niestety rozwiązanie przyszło za późno, głównym myśliwcem IAF został Mirage IIIC. Podczas Wojny Sześciodniowej 1961 roku Sambad wygrał tylko jedną potyczkę. 28 kwietnia 1968 roku Sambad pilotowany przez Tzur Ben Baraka wymanewrowała MiGa-17, który wpadł w korkociąg i rozbił się.

W 1960 roku sytuacja na północy Izraela, wzdłuż granicy z Syrią zaczęła się zaogniać. Przyczyną konfliktu były źródła wody na Wzgórzach Golan. Seria starć w których brały udział Sambady, zapamiętane zostały jako „Wojna o wodę”. W tamtym okresie Sambady otrzymały brązowo-niebieskie kamuflaże, i zostały skierowane do niszczenia sił naziemnych. między innymi artylerii nieprzyjaciela.

W kwietniu 1967 roku z Francji przybyły 24 Sambady służące wcześniej we francuskiej Armée de l’Air. Z 39 samolotami na stanie Dywizjon „Akrav” był najliczniej wyposażonym w siłach IAF. W związku z tym odegrał ważną rolę w ramach operacji Moked – czyli zniszczenia na ziemi sił lotniczych Egiptu w pierwszych godzinach wojny sześciodniowej. Sambady atakowały lotniska w Abu-Sweir, Kabrit, Inchas, Faid i Mansurah. Jeden Super Mystere został stracony nad Inchas przez ogień artylerii p-lot. 5 czerwca do wojny przystąpiły Jordania oraz Syria, a w ramach operacji Moked zaatakowano syryjskie lotniska Saykal i Dumayr oraz Jordańskie w Ammanie. Nad lotniskiem Sykal Sambady napotkały parę MiGów-21. Pomimo lepszych osiągów przeciwnika, obie syryjskie maszyny zostały zestrzelone.

Pod koniec pierwszego dnia walk 105 dywizjon miał na swoim koncie 128 lotów bojowych, dziesiątki zniszczonych maszyn przeciwnika na ziemi, oraz 5 zestrzelonych maszyn przeciwnika.

Oparacja Moked zakończyła się sukcesem, sparaliżowane zostało lotnictwo przeciwnika, Izraelczycy zaś posiadając pełną przewagę w powietrzu, dywizjon Skorpion niszczył wojska pancerne wroga, artylerię oraz wspierając żołnierzy na ziemi. Niestety Sambady są też bohaterami wielkiej pomyłki. 8 czerwca 1967 roku, omyłkowo został zaatakowany amerykański okręt USS Liberty. W ataku Sambadów, Mirage’y oraz łodzi Torpedowych śmierć poniosło 34 marynarzy natomiast 137 zostało ciężko rannych.

Podczas wojny sześciodniowej 105 dywizjon wykonał 507 lotów bojowych tracąc 9 maszyn.

Koniec wojny sześciodniowej nie oznaczał spokoju w rejonie. Sambady ponownie wróciły do akcji 15 lipca 1967 roku atakując pozycje egipskie wzdłuż kanału Sueskiego. W marcu 1968 roku 105 dywizjon brał udział w operacji Inferno, wymierzonej przeciwko palestyńskim terrorystom. W lipcu 1969 roku Super Mystere brały udział w operacji Boxer przeciw egipskim stanowiskom rakietowym, natomiast w 1970 roku niszczył pozycje palestyńskie w Libanie.

W ciągu całego okresu służby Sambady piloci narzekali na słaby silnik. Dodatkowo po ataku izraelskich komandosów na lotniska w Bejrucie i wprowadzeniu przez Francję embarga na dostawę broni do Izraela, zaczęły się kończyć się części zamienne. W związku z tym podjęto decyzję wymiany silników Atar na Pratt & Whitney J52-P-8A, które napędzały dostarczone niedawno do Izraela maszyny A-4 Skyhawk. Zmodernizowany Sambad pierwszy lot wykonał 13 lutego 1969 roku otrzymał nazwę Sa’ar czyli Burza. Pierwsze Sa’ary trafiły do 105 dywizjonu w grudniu 1969. Modernizacja wszystkich 26 Super Mystere’ów do wersji Sa’ar, zajęła zakładom Israeli Aircraft Industries trzy lata. Na początku 1973 roku. nie było już w służbie ani jednego Sambada.

Model wykonany z zestawu Az-Model przedstawia samolot Dassault Super Mystere B2 z dywizjonu 105 „Scorpions” biorącego w 1967 roku w operacji Moked.

 



%d bloggers like this: