Ideą przyświecającą projektantom helikoptera AH-1 Cobra, było stworzenie szybkiej, agresywnej wyspecjalizowanej platformy bojowej. Nowa maszyna miała wykonywać zadania wspierania działań wojsk na ziemi, wyszukiwania oraz niszczenia celów naziemnych, zwiad ogniem, oraz eskorta helikopterów transportujących piechotę. Działania maszyn US Army nad ryżowymi polami Wietnamu zostały dostrzeżone w Korpusie Piechoty Morskiej, którego dowództwo postanowiło wprowadzić do służby nowe maszyny.

Jako że działania USMC odbywają się z morza, zażyczono sobie aby wersja dla USMC była dla bezpieczeństwa wyposażona w dwie jednostki napędowe. Dodatkowo biorąc pod uwagę zadania stawiane przed nową maszyną, zmianie w stosunku do Armijnej „Golf” Cobry, korpus chciał silniejszego uzbrojenia w wieżyczce. Nowa wieżyczka firmy General Electric, wyposażona zostało w 3 lufowe działko XM-197 kalibru 20mm z zapasem 750 naboi.

Prace nad nową wersją maszyny nazwaną Sea Cobra firma Bell rozpoczęła w 1968 roku. Zbiegło się to z rozpoczęciem przez partyzantkę komunistyczną oraz wojska Wietnamu północnego ofensywy Tet, podczas której USMC utracił wiele maszyn UH-1E które wykonywały zadania wsparcia gruntów na ziemi. W ramach uzupełnień wypożyczono od Armii 38szt AH-1 w wersji Golf, natomiast firma Bell w maju 1968 roku została zobligowania do dostarczenia 49 nowych Sea Cobr. 14 października 1969 roku dokonany został pierwszy oblot Cobry w wersji „J”, była to maszyna o numerze seryjnym 157755.

W lipcu 1970 roku cztery nowe Sea Cobry trafiły do Bazy Marynarki Wojennej w Patuxent River gdzie do marca 1971 roku testowane były przez Biuro Inspekcji i Przeglądów (Bureau of Inspection and Survey – BIS). We wrześniu 1970, dostarczono pierwsze maszyny do Korpusu Piechoty Morskiej, szkolenie na nowych helikopterach rozpoczął dywizjon VMO-1 z MCAS New River, natomiast na początku 1971 roku, cztery maszyny dostarczono do dywizjonu HML-367 działającego w Wietnamie. 7 kwietnia 1971 roku do MCAS New River dostarczono 5 nowych maszyn które stały się zalążkiem pierwszego z czterech dywizjonów bojowych wyposażonych w AH-1J . Do końca czerwca dostarczono pozostałe 23 maszyny do dywizjonu HMA-269 czyniąc go pierwszym w pełni wyposażonym dywizjonem w nowe maszyny.

Model wykonany w skali 1/72 z zestawu firmy Fujimi przedstawia maszynę AH-1J Sea Cobra Bu.No. 157762 z dywizjonu HMA-369 stacjonującego w MCAS Futema, na wyspie Okinawa ter. Japonii, w lutym 1976 roku.

157762-19760210

 



%d bloggers like this: